Pociągiem do Berlina

Wycieczka klasy 8

Edukacja w naszej szkole to nie tylko lekcje teorii w klasach, ale też praktyka w ciekawych miejscach. Klasa 8 to czas ciągłych wyzwań dla naszych uczniów. Egzaminy próbne i przygotowania do konkursów są stresujące, dlatego staramy się też zapewnić im czas, podczas którego nauka łączy się z zabawą i integracją z rówieśnikami. Z tego właśnie powodu, w ubiegły poniedziałek, 20 listopada uczniowie klasy 8 wraz z panią Dyrektor Meggie Rawicz- Mańkowską oraz panią Małgorzatą Wysocką wyruszyli pociągiem na pięciodniową wycieczkę do Berlina.

Jako pierwszą atrakcję wybraliśmy tę najważniejszą, czyli Mur Berliński. Pierwszego wieczoru udaliśmy się też do centrum handlowego Mall of Berlin, gdzie uczniowie mogli przekonać się, że język angielski jest powszechnie używanym tu językiem z racji na wielokulturowość mieszkańców. Po dotarciu na pobliski Potsdamer Platz, okazało się, że został tam już otwarty jeden z wielu jarmarków bożonarodzeniowych. Był on strzałem w dziesiątkę z racji na panująca tam już zimowo- świąteczną atmosferę. Największą atrakcją okazała się śniegowa zjeżdżalnia, na której uczniowie mogli pozwolić sobie na odrobinę szaleństwa.

Drugiego dnia naszego pobytu w Berlinie od rana towarzyszył nam nasz przewodnik, pan Tomek, który przybliżył nam historię tego miasta.
Rozpoczęliśmy od spaceru wzdłuż rzeki i dotarliśmy do niewielkiego muzeum o nazwie Palace of Tears, czyli Pałac Łez. Muzeum znajduje się tuż przy dworcu Friedrich Strasse. Pawilon ten pełnił funkcję hali odpraw obywateli opuszczających wschodnią stronę Berlina po wizycie u swoich najbliższych.
Poznając realia życia w podzielonym Berlinie, usłyszeliśmy też ciekawą historię o tym co doprowadziło do zburzenia muru i przyniosło koniec Związku Radzieckiego.
Kolejno, zmieniając temat z historycznego na nieco bardziej kulturowy udaliśmy się do sklepu Dussmann. Nie jest to jednak zwykły sklep lecz ogromna, czteropiętrowa księgarnia, w której znaleźć można książki przeróżnych autorów, z przeróżnych gatunków, krajów i napisane w przeróżnych językach. Uczniowie chętnie zakupili tu nowe pozycje do swoich literackich kolekcji.
Pozostając w temacie niemieckiej kultury, zobaczyliśmy też wystawę aut Porche, marki samochodowej, znanej na całym świecie ze swoich luksusowych, sportowych aut. Porche jest marką wchodząca w skład grupy Volkswagen, niemieckiego producenta samochodów. Wystawa dostarczyła uczniom wielu wrażeń, gdyż mogli spróbować swoich sił na symulatorze wyścigowym.
Na zakończenie naszego całodniowego spaceru wybraliśmy sławne przejście graniczne Checkpoint Charlie, będące punktem, za którym znajdowała się amerykańska część Berlina Zachodniego.
Nie był to jednak koniec atrakcji, gdyż ta najwieksza zaczęła się dopiero wieczorem. Zobaczyliśmy bowiem widowisko The Blueman Show, które wywołało u nas ogromne i przede wszystkim pozytywne emocje. Uczniowie bawili się fantastycznie i byli pod wielkim wrażeniem pomysłowości twórców. Był to ten punkt wycieczki, który na pewno na bardzo długo pozostanie w pamięci naszych uczniów.

W środę przenieśliśmy się do miejsca, o którym marzy niejeden w listopadową pogodę. Wybraliśmy się do Tropical Island, parku wodnego, w którym naprawdę poczuliśmy się jak na tropikalnej wyspie. Wysoka temperatura, egzotyczne rośliny, flamingi i plaża pomogły nam zapomnieć, że na zewnątrz panuje już iście zimowa aura. Uczniowie bawili się fantastycznie i ciężko było opuszczać to cudowne miejsce.

Po regeneracji sił byliśmy gotowi na kolejny dzień zwiedzania z naszym przewodnikiem. W czwartek zabrał nas On na Alexander Platz, miejsce spotkań mieszkańców, na którym można już zobaczyć otwierający się za niedługo jarmark świąteczny. Przy placu tym znajduje się też sławna berlińska wierza telewizyjna oraz berliński ratusz. Udało nam się wejść do środka i byliśmy pod ogromnym wrażeniem architektury wnętrza tego budynku. Przywitał nas też czerwony dywan, na którym uczniowie mogli poczuć się jak prawdziwe hollywoodzkie gwiazdy.
Po dotarciu na Wyspę Muzeów uczniowie zdecydowali, że chcieliby zobaczyć Muzeum Egipskie, gdzie główną atrakcją okazało się popiersie Nefertiti, prezentujące kanon ówczesnego piękna. Rzeźba ta ma aż 3400 lat!
Zmieniając nieco temat zwiedzania, wybraliśmy się następnie do Reichstag, budynku niemieckiego parlamentu. Wyszliśmy aż na szklaną kopułę tego gmachu skąd mogliśmy podziwiać panoramę miasta i rozpoznawać z góry miejsca, w których już wcześniej byliśmy.
Dzień zakończyliśmy na wesoło, rozwiązując zagadki i robiąc wiele ciekawych zdjęć w Muzeum Iluzji.

W piątek jeszcze przed wyjazdem z Berlina udało nam się zobaczyć Pomnik Pomordowanych Żydów Europy i skorzystać z promocji Black Friday w centrum handlowym Mall of Berlin.
Po tych kilku dniach możemy śmiało stwierdzić, że uczniowie wrócili do Polski jako prawdziwi berlińczycy. Potrafili porozumieć się w każdej sytuacji, poznali historię tego miasta i kraju, jego kulturę i kuchnię. Była to dla nich świetna okazja do ćwiczenia umiejętności mówienia w języku angielskim i biegłości wypowiedzi. Bardzo cieszymy się, że mieli okazję doświadczyć tego miasta z tak wielu perspektyw.