Komórka to najmniejsza jednostka organizmu. Woda zaś to źródło życia. Jak połączyć te dwa zagadnienia? Jak wyobrazić sobie, jakie procesy zachodzą w komórce, skoro jest niewidoczna gołym okiem?
Uczniowie 1A realizujący program nauczania dwujęzycznego i z tym zagadnieniem poradzili sobie po mistrzowsku! Podczas lekcji biologii przeprowadzali eksperymenty badające osmozę – zjawisko transportu wody. Przygotowywali własnoręcznie preparaty mikroskopowe z tkanek owoców, wykorzystywali bulwy ziemniaka lub korzenie marchwi i traktowali wspomniane obiekty badawcze roztworem soli by pokazać, że woda płynie zawsze ze środowiska o niższym stężeniu jonów ku wyższemu.
Wśród uczniów znalazł się także prawdziwy mikroskopowy fotograf, który pięknie uwiecznił zachodzące w komórce roślinnej zjawisko plazmolizy – kurczenia się wnętrza komórki (protoplastu), zachodzącej na skutek umieszczenia komórek w wysokim stężeniu soli. Wielcy badacze zaczynali od uczestnictwa w lekcji biologii, kto wie kim w przyszłości staną się nasi eksperymentatorzy? 🤓